Voor dinsdag 20.00 besteld = donderdag thuisbezorgd!

Lokale Markten heropent virtueel de Haagse Markt

PERSBERICHT - Den Haag - 16 April 2020

De grootste markt van Nederland opent online haar deuren om het Corona-leed te verzachten

Haagse Markt-ondernemers innoveren door gebruik te maken van een online platform.

Sinds de sluiting van de Haagse Markt zitten veel marktondernemers zonder omzet thuis. Daarnaast hebben de Hagenezen geen toegang meer tot de voor hen vertrouwde, iconische markt met haar ruime assortiment. Daarom opent de Haagse Markt binnenkort online haar deuren via een innovatief platform: Lokale Markten. Hierdoor is het voor iedereen weer mogelijk om op een veilige manier toegang te krijgen tot al het moois en lekkers dat de markt te bieden heeft. Deze innovatie geeft de Haagse bedrijvigheid een impuls, verschaft de lokale bevolking weer toegang tot een scala aan goederen en biedt werkgelegenheid voor de lokale jeugd.

Markt 2.0

De grootste markt van Nederland trekt op drukbezochte weekenden maar liefst 40.000 bezoekers. Dit is helaas niet haalbaar in de nieuwe 1,5-meter samenleving.

Door krachten te bundelen op één platform kunnen de marktondernemers ervoor zorgen dat het in ‘het nieuwe normaal’ weer mogelijk wordt om de markt te ‘bezoeken’.

“De markt is een belangrijk onderdeel van de maatschappij en op dit moment niet toegankelijk voor iedereen”, aldus Tom van Doorn, één van de initiatiefnemers van het platform.

Werking van het platform

Op dit moment doen twintig ondernemers mee aan een pilot. In deze proefperiode is het mogelijk voor klanten om de goederen van de markt te bestellen en thuis bezorgd te krijgen. Tegelijkertijd vinden er gesprekken plaats om de bezorging te realiseren in samenwerking met lokale partijen, waarbij kansen worden geboden aan de lokale jeugd. Ook wordt gepoogd de gezelligheid van de markt online te behouden. Ondernemers kunnen namelijk zelf hun digitale kraam inrichten. “Dit initiatief zou de juiste schakel kunnen zijn tussen gezellig en nuttig. Door in deze tijd het gevoel van de markt je huiskamer in te brengen”, aldus Geoffrey Franse, bestuurslid van CVAH (de belangenvereniging van de Haagse Markt).

Over LokaleMarkten

Lokale Markten is een initiatief van 3 studenten (Yasin Sagdur & Dolf Verheul studeren aan de TU Delft en Tom van Doorn aan de Erasmus Universiteit) om iets te betekenen voor de markt. Yasin en Tom zijn opgegroeid in Den Haag en Dolf is een fervent marktganger in Rotterdam. Zij dragen de markt en haar ondernemers allen een warm hart toe.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):

Voor meer informatie kun u terecht bij:

• De iniatiefnemers - Tom van Doorn (+31641175759), Dolf Verheul (+31653575274) & Yasin Sagdur (+31643964638).
  • Bestuurslid Centraal Verening Ambulante Handel - Haaglanden: Geoffrey Franse (+X)