Voor dinsdag 20.00 besteld = donderdag thuisbezorgd!

Start-up Lokale Markten uitgeroepen tot winnaar Students Against Corona Awards

Voor een landelijke wedstrijd ontwikkelde studenten van alle topuniversiteiten in Nederland innovaties om het effect van corona maatregelen tegen te gaan.

Students Against Corona Awards (SACA) is een wedstrijd tussen 40 startups waarin innovatie centraal staat. Het idee is dat de maatschappij deze innovaties zowel tijdens, maar ook na, de corona-crisis nodig heeft.  Op woensdag 13 mei is Lokale Markten door de jury tot de winnaar uitgeroepen. Het platform biedt markt ondernemers, die zwaar getroffen zijn door de corona-crisis, de mogelijkheid om tijdens en na de crisis online hun goederen te verkopen. Hiernaast zorgt het ervoor dat consumenten veilig toegang hebben tot de diverse & goedkope goederen van de markt.

Helpen van ondernemers in heel Nederland

De start-up is begonnen met een pilot in samenwerking met de Haagse Markt. “Na een maand bezig te zijn hebben we 1100+ nieuwsbriefabonnees en een groot aantal bestellingen. De eerste week moesten we zelfs na drie dagen een stop zetten op de orders, zo hard ging het.” aldus Tom van Doorn, een van de initiatiefnemers. “Op dit moment helpen we 16 ondernemers en staan er 10 in de wachtrij in Den Haag.” Het uiteindelijke doel is om alle marktondernemers in Nederland te helpen, het gewonnen prijs geld van de competitie wordt dan ook deels gebruikt om te schalen.

Werking platform

Via het platform kunnen consumenten op één locatie alle goederen van de markt vinden. Op deze manier kan je dus, net als op de ‘echte markt’, na je bezoek bij de kaasboer ook naar de groenteboer. De producten zijn allemaal lokaal, vers en goed geprijsd. “Hiermee zorgen we ervoor dat lokale ondernemers die digitaal nog niet actief zijn, worden geholpen. Hiernaast is de markt een essentieel onderdeel van de maatschappij en maken we toegang weer mogelijk.” aldus Dolf Verheul, een van de initiatiefnemers. Op het platform staan de ondernemers centraal. Doorgaans hebben markt klanten over de jaren heen een band opgebouwd met ondernemers. Dit blijft online mogelijk doordat de ondernemers hun eigen virtuele kraam krijgen en daardoor toch een persoonlijke tint aan hun eigen kraam kunnen geven.

Over Lokale Markten

Lokale Markten is een sociale onderneming van 3 studenten (Yasin Sagdur & Dolf Verheul studeren aan de TU Delft en Tom van Doorn aan de Erasmus Universiteit) om iets te betekenen voor de markt. Yasin en Tom zijn opgegroeid in Den Haag en Dolf is een fervent marktganger in Rotterdam. Zij dragen de markt en haar ondernemers allen een warm hart toe.